Syvien juurten laakso -suurnäyttely Someron Kivimeijerillä 14.6.-17.8.2025
Taiteilijat: Kari Cavén, Antero Kare, Vesa-Pekka Rannikko, Tuomo Saali, Raili Tang ja Erik Uddström.
Katso taitelijaesittelyt täältä.
Someron Kivimeijerin kuudestoista suurnäyttely SYVIEN JUURTEN LAAKSO käyttää kuvaussanoja ylisuuret maisemat, suurkertomukset, luonnon ihmeet, matematiikan lainalaisuudet, inhimillinen keksimiskyky ja haltioituminen.
Vesa-Pekka Rannikon taiteellinen työskentely on keskittynyt julkisen tilan projekteihin, liikkuvan kuvan installaatioihin ja tässä näyttelyssä nähtäviin veistoksen ja maalauksen ominaisuuksia yhdistävään työskentelyyn.
Rannikon läpivärjätyt kipsiveistokset sekoittavat luonnontieteellistä kuvastoa hyönteisiin ja kasveihin. Värikkäät täplät, tuntosarvet ja pitkulaiset ulokkeet leikittelevät tunnistamisen rajoilla. Perhosharrastus sai hänet kommentoimaan Someron luonnonerikoisuutta Häntälän notkoja, jossa savimaan vajoaminen ja vuosituhantinen laidunnus on aikaansaanut mikroilmaston, ja sitä kautta harvinaislaatuisen kasvuston ja eläimistön. Teoksista löytyi apolloperhonen ja Häntälän erikoisuushan on juuri pikkuapollo.
Kari Cavénillakin on lukuisia julkisia teoksia, etenkin Ruotsissa ja lukuisia kansainvälisiä esiintymisiä, esimerkiksi Venetsian biennaalissa.
Cavén on tunnettu lähtökohtiensa moninaisuudesta: visuaalinen iloittelu, kielellinen kompa, sisältömerkityksien törmäytys ja yllättävät materiaalirinnastukset. Hän toimii riskirajalla, onko teos tehty silmälle vai aivoille. Esineet muuttuvat ajatuksiksi, ne hävittävät arkimerkityksensä ja muuttuvat toisinajattelijoiksi, ottavat hävyttömästi uuden luonteen ja esittävät oman maailmansa omilla reunaehdoilla.
Raili Tang on rappari joka luottaa maaliaineen tunneinformaatioon. Paksut maalaukset ovat fyysisiä, aineellisuus luo tilaa joka ei ole oikeaa kolmiulotteisuutta vaan mielentila, jossa kaikki kelluu, on hitaassa liikkeessä. Näin varhaistuotannossa.
Viime aikoina värikenttien päälle on ilmestynyt luonnon yksityiskohtia: puita, oksia, hedelmiä, kellokukkia, kuin siemeniä varsissaan. Nämä ovat vain verukkeita lisätä väririnnastusten yltiötehoa ja usein ne esiintyvät kuin levitoivina taustansa yläpuolella. Tällä tavalla Tang pääsee rikastamaan puhdasta abstraktiota. Ajan henki on tuonut mukaan johdattelevaa figuratiivisuutta, jossa silmähavainto on vain ehdotus, jossa vältetään naturalismin esinetarkkuus, kokosuhteet ja jäljentäminen. Muraalimaiset maalausesineet hohtavat yltäkylläisyyttä.
Tuomo Saali lopetti juuri 35 vuoden opetuksen Aalto -yliopistossa. Kokeilut maaliaineilla ja hehkuvat värit ovat seuranneet häntä läpi taidehistoriallisten aikakausvaihteluiden teemojen: lelut, nallet, lännencowboyt, kristillinen Kreikka, Kiina, faaraoiden Egypti, August Strindbergin paksujen maalien infernot, Turner, Caspar David Friedrichin kaipuu, Pyhä Franciscus ja linnut.
Nyt maalaukset on valloittanut Suuri Vuori. Vai onko pääosassa Syvä Laakso, tai ehkä Pilvien Myrskymassa? Kaiken keskellä Pieni Ihminen selvittää asemaansa ja tilannettaan, millaisten ilmiöiden keskellä me taivallamme. Teokset hehkuvat väreissä joita oikeassa maailmassa ei ole olemassa, niin, kuinka paljon meidän ajattelussa, mielikuvituksessa yleensäkään on oikeasta maailmasta.
Antero Kareen aikamatkan kiintopisteet ovat olleet kansallisromantiikka, Kalevala, keskiaikaiset puuveistokset, muinainen kalliotaide (Myanndash -joki), ihmiskunnan ensimmäiset taideteokset (Kapova), kasvi- ja eläinmaailman fossiilit ja elämän alku elävinä taideteoksina elävillä bakteereilla ja mikrobeilla.
Päästäkseen aikamatkalla taaksepäin on biologisesta ajasta siirryttävä geologiseen aikaan. Työhuoneen muutto Somerolle toi Kareelle myös mahdollisuuden keramiikkaveistosten tekemiseen. Geologian suurvoimia ovat tulivuoret, oikeastaan kuumuus. Juuri sitä keramiikka käyttää, uunin kuumuudessa tapahtuu tuhansia kemiallisia reaktioita, joissa savi saa uuden ulkomuodon ja metallit ja kivet muuttuvat valoa heijastaviksi pinnoiksi. Uusien teosten teemat tulevat Lapin maanjäristyksistä: Kultima, Riikonkumpu, Korteaava.
Erk Uddströmillä on yli 30 vuoden kokemus valokuvaajana ja graafisena suunnittelijana mainonnan, muodin ja musiikin parissa, ja meriittinä mm. yli tuhat levykantta Hectorista Esa-Pekka Saloseen.
Uddström rakastaa vettä. Hän kuvaa merta ja saaristoa yöllä ja päivällä eli kohteensa monipuolisuutta: ikuisesti vaihtuvia värejä, jäälauttojen kelluntaa, aaltojen pehmeyttä, pilvien draamaa, kuun siltaa, kallioiden jäkäliä; kuvat täyttyvät merkityksistä, visuaalisuudesta, tunnelmasta, yhteisistä kokemuksista, kauppalaivojen sosiaalisuudesta, siitä kokonaisuudesta jonka niinkin yksinkertainen sana kuin meri sisältää.
Avoinna joka päivä 12.-18.00
Aikuiset 10 €, nuoret 5 €, lapset alle 7 v 0 €
Kurssit: www.someronkivimeijeri.fi
RAKUFESTIVAALI 11.-13.7.
Syvien juurten laakso -suurnäyttely Someron Kivimeijerillä 14.6.-17.8.2025
Taiteilijat: Kari Cavén, Antero Kare, Vesa-Pekka Rannikko, Tuomo Saali, Raili Tang ja Erik Uddström.
Katso taitelijaesittelyt täältä.
Someron Kivimeijerin kuudestoista suurnäyttely SYVIEN JUURTEN LAAKSO käyttää kuvaussanoja ylisuuret maisemat, suurkertomukset, luonnon ihmeet, matematiikan lainalaisuudet, inhimillinen keksimiskyky ja haltioituminen.
Vesa-Pekka Rannikon taiteellinen työskentely on keskittynyt julkisen tilan projekteihin, liikkuvan kuvan installaatioihin ja tässä näyttelyssä nähtäviin veistoksen ja maalauksen ominaisuuksia yhdistävään työskentelyyn.
Rannikon läpivärjätyt kipsiveistokset sekoittavat luonnontieteellistä kuvastoa hyönteisiin ja kasveihin. Värikkäät täplät, tuntosarvet ja pitkulaiset ulokkeet leikittelevät tunnistamisen rajoilla. Perhosharrastus sai hänet kommentoimaan Someron luonnonerikoisuutta Häntälän notkoja, jossa savimaan vajoaminen ja vuosituhantinen laidunnus on aikaansaanut mikroilmaston, ja sitä kautta harvinaislaatuisen kasvuston ja eläimistön. Teoksista löytyi apolloperhonen ja Häntälän erikoisuushan on juuri pikkuapollo.
Kari Cavénillakin on lukuisia julkisia teoksia, etenkin Ruotsissa ja lukuisia kansainvälisiä esiintymisiä, esimerkiksi Venetsian biennaalissa.
Cavén on tunnettu lähtökohtiensa moninaisuudesta: visuaalinen iloittelu, kielellinen kompa, sisältömerkityksien törmäytys ja yllättävät materiaalirinnastukset. Hän toimii riskirajalla, onko teos tehty silmälle vai aivoille. Esineet muuttuvat ajatuksiksi, ne hävittävät arkimerkityksensä ja muuttuvat toisinajattelijoiksi, ottavat hävyttömästi uuden luonteen ja esittävät oman maailmansa omilla reunaehdoilla.
Raili Tang on rappari joka luottaa maaliaineen tunneinformaatioon. Paksut maalaukset ovat fyysisiä, aineellisuus luo tilaa joka ei ole oikeaa kolmiulotteisuutta vaan mielentila, jossa kaikki kelluu, on hitaassa liikkeessä. Näin varhaistuotannossa.
Viime aikoina värikenttien päälle on ilmestynyt luonnon yksityiskohtia: puita, oksia, hedelmiä, kellokukkia, kuin siemeniä varsissaan. Nämä ovat vain verukkeita lisätä väririnnastusten yltiötehoa ja usein ne esiintyvät kuin levitoivina taustansa yläpuolella. Tällä tavalla Tang pääsee rikastamaan puhdasta abstraktiota. Ajan henki on tuonut mukaan johdattelevaa figuratiivisuutta, jossa silmähavainto on vain ehdotus, jossa vältetään naturalismin esinetarkkuus, kokosuhteet ja jäljentäminen. Muraalimaiset maalausesineet hohtavat yltäkylläisyyttä.
Tuomo Saali lopetti juuri 35 vuoden opetuksen Aalto -yliopistossa. Kokeilut maaliaineilla ja hehkuvat värit ovat seuranneet häntä läpi taidehistoriallisten aikakausvaihteluiden teemojen: lelut, nallet, lännencowboyt, kristillinen Kreikka, Kiina, faaraoiden Egypti, August Strindbergin paksujen maalien infernot, Turner, Caspar David Friedrichin kaipuu, Pyhä Franciscus ja linnut.
Nyt maalaukset on valloittanut Suuri Vuori. Vai onko pääosassa Syvä Laakso, tai ehkä Pilvien Myrskymassa? Kaiken keskellä Pieni Ihminen selvittää asemaansa ja tilannettaan, millaisten ilmiöiden keskellä me taivallamme. Teokset hehkuvat väreissä joita oikeassa maailmassa ei ole olemassa, niin, kuinka paljon meidän ajattelussa, mielikuvituksessa yleensäkään on oikeasta maailmasta.
Antero Kareen aikamatkan kiintopisteet ovat olleet kansallisromantiikka, Kalevala, keskiaikaiset puuveistokset, muinainen kalliotaide (Myanndash -joki), ihmiskunnan ensimmäiset taideteokset (Kapova), kasvi- ja eläinmaailman fossiilit ja elämän alku elävinä taideteoksina elävillä bakteereilla ja mikrobeilla.
Päästäkseen aikamatkalla taaksepäin on biologisesta ajasta siirryttävä geologiseen aikaan. Työhuoneen muutto Somerolle toi Kareelle myös mahdollisuuden keramiikkaveistosten tekemiseen. Geologian suurvoimia ovat tulivuoret, oikeastaan kuumuus. Juuri sitä keramiikka käyttää, uunin kuumuudessa tapahtuu tuhansia kemiallisia reaktioita, joissa savi saa uuden ulkomuodon ja metallit ja kivet muuttuvat valoa heijastaviksi pinnoiksi. Uusien teosten teemat tulevat Lapin maanjäristyksistä: Kultima, Riikonkumpu, Korteaava.
Erk Uddströmillä on yli 30 vuoden kokemus valokuvaajana ja graafisena suunnittelijana mainonnan, muodin ja musiikin parissa, ja meriittinä mm. yli tuhat levykantta Hectorista Esa-Pekka Saloseen.
Uddström rakastaa vettä. Hän kuvaa merta ja saaristoa yöllä ja päivällä eli kohteensa monipuolisuutta: ikuisesti vaihtuvia värejä, jäälauttojen kelluntaa, aaltojen pehmeyttä, pilvien draamaa, kuun siltaa, kallioiden jäkäliä; kuvat täyttyvät merkityksistä, visuaalisuudesta, tunnelmasta, yhteisistä kokemuksista, kauppalaivojen sosiaalisuudesta, siitä kokonaisuudesta jonka niinkin yksinkertainen sana kuin meri sisältää.
Avoinna joka päivä 12.-18.00
Aikuiset 10 €, nuoret 5 €, lapset alle 7 v 0 €
Kurssit: www.someronkivimeijeri.fi
RAKUFESTIVAALI 11.-13.7.2025